Red het Lage Bergse Bos

Help, het prachtige groengebied “Lage Bergse Bos” dreigt van de kaart geveegd te worden! Als we niets doen loopt er straks een open zesbaans snelweg dwars door het bos langs de noordrand van Hillegersberg-Schiebroek. Het mooiste gedeelte wordt opgeofferd door politici die het gebied waarschijnlijk niet eens kennen.

HET LAGE BERGSE BOS

Het Lage Bergse Bos is een prachtig natuurgebied aan de noordrand van de Rotterdamse deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, ten westen van Ommoord. Het is in de 70-er jaren aangelegd (de bomen zijn dus al 40 jaar oud), voldoet erg goed als recreatiegebied en is onderdeel van het Regiopark Rottemeren. Vanaf ‘s ochtends vroeg stroomt dit park vanuit einde en verre vol met wandelaars, hondenuitlaters, vissers, fietsers en joggers. Hele gezinnen spenderen hun vrije dag al barbecueënd op de ligweiden. Ook gebruiken velen de fietspaden om door het groen naar school of werk te gaan. Het is een dynamisch en functioneel park.

Je kan op je vingers natellen dat binnenkort de Rotterdamse wethouder Baljeu gaat vertellen dat de open tunnelbak een goed alternatief is en dat we dat maar moeten toelaten. De politieke onderonsjes zijn al in volle gang. Wij burgers dachten dat de toekomst van het Lage Bergse Bos was veilig gesteld en opeens ligt er een open tunnelbak. Zie AD

Dicht bij de bebouwde wereld zijn er allerlei eilandjes die verbonden zijn met bruggetjes (o.a. het pad met de zes bruggetjes); er zijn trapveldjes, de rivier de Rotte, een hondenstrand, een leestuin, een gebied waar Schotse Hooglanders grazen, velden met wilde bloemen, barbequeplaatsen, vele vislocaties, restaurants en een beeldbepalende molen. Het is er erg rustig en voor iedereen is er wel iets te vinden. In het kort: het is een goed en fijn park in een stad waar relatief erg weinig groen en recreatie-mogelijkheden te vinden zijn.

Een van de succespunten is de goede bereikbaarheid van het park vanuit Rotterdam, omdat het park en de woonwijk harmonieus in elkaar overlopen. Letterlijk en figuurlijk is het een laagdrempelig park voor allen.

MINISTER GAF OPDRACHT TOT OPEN TUNNELBAK

Wanneer onze minister zijn zin krijgt is dit alles binnenkort afgelopen. Er zijn vergevorderde plannen om de A13 – A16  door het park aan te leggen. Niet als een tunnel onder de grond, niet in een boog om het park heen (zoals gepland destijds bij de aanleg van het park), maar als open tunnelbak dicht langs de huizen, juist waar het park op zijn best is. Zie hier het tracé.

Alle belanghebbende gemeentes hebben unaniem besloten dat de A13-A16 er alleen maar mag komen wanneer deze ter hoogte van het Lage Bergse Bos als tunnel wordt aangelegd. De vorige minister van Verkeer en Waterstaat heeft echter de opdracht gegeven om alléén de open tunnelbak versie verder te ontwikkelen. Zijn departement is daarmee aan de slag gegaan en heeft nooit meer om zich heen gekeken. Wat opvalt is dat Verkeer en Waterstaat/Rijkswaterstaat (RWS) gewoon haar eigen weg gaat zonder echt te luisteren naar belanghebbende burgers en zonder discussie om tot de beste oplossing te komen.

VERRAAD

Wij, de burgers, voelen ons geschoffeerd door onze rijksoverheid. RWS heeft ons wel gehoord maar heeft niet naar ons geluisterd. De Gemeenteraden van de betrokken gemeentes hebben alle besloten -in Rotterdam zelfs unaniem- om de A13-A16 alleen aan te leggen wanneer deze als een ondergrondse tunnel het “Regio Park” doorkruist, omdat dit de enige goede inpassing is.

De achterliggende reden voor RWS om voor een open tunnelbak te kiezen in plaats van een tunnel is waarschijnlijk niet omdat een tunnel heel veel duurder is, dit is namelijk niet het geval. De tunnel heeft een meerprijs van 80 miljoen euro, t.o.v. de 1.100 mln die er nu voor wordt uitgetrokken,  een meerprijs van nog geen 10%. Nee, de reden zal zijn dat een open tunnelbak voldoet aan alle milieueisen en géén wettig verplicht nieuw en lastig te implementeren veiligheidssysteem nodig heeft… dus waarom extra geld uitgeven, waarom stilstaan bij de vernietiging van het Lage Bergsche Bos wanneer het door de wet niet verboden wordt? Voldoen aan de wettelijke eisen is niet zo moeilijk, want er bestaat namelijk geen wet die de kwaliteit van een recreatiegebied beschermt.

NIEMAND STRAKS BLIJ

Omdat de weg niet zal voldoen aan de verwachtingen is niemand blij met deze weg. De meeste doelstellingen worden niet gehaald (zie MER). In Overschie niet want de verkeersdruk daar wordt niet significant minder; in Schiebroek niet omdat deze weg voor extra overlast zorgt boven de nieuwe extra overlast van vliegveld, Randstadrail, verbrede Doenkade, en de HSL; Hillegersberg is niet blij omdat de verkeersdrukte amper zal afnemen op de Molenlaan en ook niet omdat een goed bezocht recreatiegebied van de kaart wordt geveegd. Ommoord is helemaal niet blij omdat de weg daar ook nog eens van de hoogste verdieping van het Terbregseplein naar beneden komt zeilen en de toch al aanwezige geluidhinder van de A20 nog eens flink komt versterken. Dit zal het woongenot voor alle wijken aanzienlijk beperken. De weg zal ongetwijfeld wel de drukte op de A20 doen afnemen. Maar de prijs die daar voor betaald wordt is erg hoog. Al deze deelgemeentes zijn op dit moment al van meerdere kanten ingesloten door snelwegen en met dit plan worden  we aan alle kanten ingesloten door snelwegen; moet ons nu het laatste stuk rust en groen ontnomen worden? Is deze prijs niet veel te hoog?

WAT WILLEN DE BURGERS

Alleen een A13-A16 die niet te horen, te zien of te ruiken is, is acceptabel voor de gebruikers van het Lage Bergse Bos.

De enige oplossing is de duurzame oplossing.

De verlengde A13-A16 zou de kwaliteit van het Lage Bergse Bos moeten verbeteren in plaats van deze “sterk te verlagen” (commissie Elverding). Wij gebruikers zijn blij wanneer het Lage Bergse Bos in oude staat en luister blijft.

Onze politici hebben ons beloofd dat de A13-A16 alleen als tunnel door het Lage Bergse Bos aangelegd mag worden; het is tijd dat zij laten zien dat zij hun beloftes ook nakomen.

 

Referentie: Overbos Breda – Prinsenbeek

Deze foto geeft goed weer hoe de weg eruit kan gaan zien. Een brede weg met hoge schermen (een extra) en zo nu en dan een 30 meter breed pad naar de andere kant. Deze weg is iets breder ivm de HSL die aan de bovenkant loopt. Maar de overkluizingen in het Lage Bergse Bos worden een derde zo breed (30 meter). Op deze foto zijn ze 100 meter breed.

 

Dit bericht is geplaatst in A13 - A16, Red het Lage Bergse Bos !. Bookmark de permalink.

2 Reacties op Red het Lage Bergse Bos

  1. Dick Stubbe zegt:

    Ik vind het altijd jammer dat in de winter de bomen zo kaal zijn. Kunnen er meer groen-blijvende bomen en struiken geplant worden ?

    Daarnaast floreert de Berenklauw. Deze is giftig en mag wat mij betreft uitgeroeid worden.

  2. M. Begelinger zegt:

    Ik ben enorm blij met deze plek waar heerlijk gewandeld kan worden. Loslopende honden blijven echter een stressbron want mijn zoontje is er als de dood voor.
    Fijn dat restaurant nu 7 dagen per week geopend is en je hier ‘s ochtends al terecht kunt voor kopje koffie. Ik geniet ultiem van de hooglanders die vaak vanaf deze plek te zien zijn. Blijf van deze plek, die zo belangrijk is voor ontspannen in een stad, af!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>